Niksdag

16 januari 2024

Wie denkt dat ik vandaag de hele dag op de bank heb gelegen om te lezen of televisie te kijken heeft het mis. Vandaag heb ik (op)geruimd, gewandeld en deze blog geschreven.

Toch was het een niksdag, Waarom zul je misschien denken. Nu, dat leg ik graag even uit.

Blue Monday

Ik werd tot deze blog getriggerd door de aandacht gisteren voor een zogenaamde (vind ik) Blue Monday. Ik denk zeker dat lang niet iedereen verzot is op de winter en moeite heeft met de duisternis (tot soms 9 uur in de ochtend) en aan in de loop van de middag invallende schemering. Dat mensen bewust gaan overwinteren, ook daar kan ik mij iets bij voorstellen. 
Maar wat ik niet begrijp is dat de commercie heeft besloten om de derde maandag van de maand januari om te toveren tot de meest deprimerende dag van het jaar. Puur om mensen te stimuleren om aankopen te doen om je zo wat gelukkiger te voelen. 
Dit alles heeft mij aan het denken gezet. Hoe diep is dit in de maatschappij geworteld en hoe gevoelig zijn we hiervoor?

Maar laat ik eerst eens beginnen met de vertrouwde naamgeving van de weekdagen.

Naamgeving weekdagen

Iedere dag van de week heeft een eigen naam. De benaming is bedacht door de Romeinen. Zij hebben elke dag een eigen, unieke naam gegeven die zijn vernoemd naar de belangrijkste hemellichamen:

  1. Maandag naar de maan (Dies Lunae)
  2. Dinsdag naar Mars (Dies Martis)
  3. Woensdag naar Mercurius (Dies Mercurii)
  4. Donderdag naar Jupiter (Dies Jovis)
  5. Vrijdag naar Venus (Dies Veneris)
  6. Zaterdag naar Saturnus (Dies Saturni)
  7. En de zondag naar de zon (Dies Solis).

Even simpel als doeltreffend lijkt het en prima om het jaar mee te vullen. Maar nee hoor, waarom niet op bepaalde dagen een onderwerp onder de aandacht brengen en daarmee bijzondere dagen introduceren?

Marketingdagen

Ik ga zeker niet al deze bijzondere dagen (die ik voor het gemak maar marketingdagen noem) hier opnoemen, maar een kort onderzoekje op internet leverde al een zeer imposante lijst op: Blue Monday, Valentijnsdag, Vader- en Moederdag, Glamour Day, Black Friday, Cyber Monday, Gedichtendag, Complimentendag, Dag tegen pesten, Dag van de arbeid, Roze Maandag, Burendag, Dierendag, Single’s Day, Broer en Zus dag, Opa en Oma dag, Dolle dinsdag, Zwarte zaterdag.

Wie de hele lijst (?) wil lezen kan hier terecht!

Hoe was dat vroeger dan?

Eigenlijk deden we toen ook al aan een aantal van de bijzondere dagen en daarbij had iedere dag van de week ook nog eens een eigen vaste invulling:

  1. Maandag – Wasdag. Zonder wasmachine en wasdroger bleek het doen van de was een dagvullende bezigheid.
  2. Dinsdag – Strijkdag. De volgende dag stond een andere tijdrovende bezigheid op het programma. Letterlijk alles dat uit de wastobbe kwam moest gestreken worden.
  3. Woensdag – Gehaktdag. Vroeger toen de slager nog zijn eigen dieren slachtte, vermaalde hij op woensdag de reststukken tot gehakt. Dat was dan steevast in de aanbieding, zodat in veel huizen op woensdag gehakt op het menu stond.
  4. Donderdag – Kuisdag. Met het weekend in het vooruitzicht stond de donderdag in het teken van het schoonmaken. Dat moest grondig gebeuren: een dag werk dus.
  5. Vrijdag – Visdag. Vrijdag was volgens de katholieke kerk een dag van onthouding. Op die dag werd je als gelovige geacht om sober te leven. Aangezien vlees duur was, aten veel mensen op vrijdag vis. 
  6. Zaterdag – Brooddag. Op zaterdag moesten veel mensen nog een deel van de dag werken of werd er die dag in en om het huis geklust. Aan het eind van de middag begon het weekend, en stond vaak soep met brood op tafel. Makkelijk en lekker. 
  7. Zondag – Rustdag. De zondag was een rustdag en heel veel Nederlanders gingen op die dag naar de kerk. De rest van de dag werd gebruikt om vooral niets (of niet veel) te doen. Tijd voor ontspanning, de volgende dag begon de werkweek weer! 

Conclusie

Met slimme marketingtrucs weet de commercie de consument goed te bereiken. Met extra reclame-uitingen en marketingstrategieën doet het overgrote deel van Nederland op een of op meer van de marketingdagen extra aankopen. 
Black Friday is wellicht de topper onder de marketingdagen met honderden miljoenen euro’s aan extra omzet. Tel uit je winst.

Inmiddels ben ik er wel achter dat al die marketingdagen aan mij niet echt zijn besteed Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, want de decembermaand is ook voor mij aanleiding om de digitale portemonnee nog eens extra te trekken. Dat neemt niet weg dat er te vaak een omstandigheid wordt gecreëerd om daar commercieel een slaatje uit te slaan. 

Ik heb daar niet zo heel veel mee. Eigenlijk heb ik er niks mee, van mij hoeft niet zo nodig iedere dag iets te vieren te zijn. 
Laat er vandaag nou toevallig niets te vieren zijn. Kennelijk in Amerika reden geweest om deze dag om te dopen tot de Niksdag. Nog even en ook op deze dag vliegen je de aanbiedingen om de oren.

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte!

Abonneer je op de maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van wat deze krasse knar meemaakt.

4 Comments

  • Gerrie 16 januari 2024 at 18:05

    Jij hebt hebt de jaarlijkse niksdag niet gevuld met ledigheid maar een flinke dosis research gedaan om tot een leerzaam, prettig lezend verhaal te komen waarin veel weetjes staan die ons wellicht van pas komen bij de afleveringen van De Slimste Mens!

    Reply
    • Piet 16 januari 2024 at 19:38

      Wat een snelle en leuke reactie Gerrie! Bedankt voor het compliment en wie weet. De Slimste Mens staat nu op het punt te beginnen. Veel plezier met het kijken ;).

      Reply
  • Lia 3 februari 2024 at 07:11

    Grappig die invulling van de dagen vroeger, nou ja vroeger …..Toch wel uit mijn jeugd.
    Valt me op dat de benaming is gegeven vanuit het perspectief van de huisvrouw..

    Ik geniet van de verhalen en de weetjes Piet. Fijn om te lezen hoor dank je wel.

    Reply
    • Piet 3 februari 2024 at 11:04

      Hi Lia, ja klopt van de naamgeving, viel mij ook op. Fijn dat je geniet van de verhaaltjes. Een goede stimulans om daarmee door te gaan!

      Reply

    Leave a Reply

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.